»Če bi lahko otroku dal le eno stvar, mu daj navdušenje.«
»Moj poklic je v meni. Na vsakem koraku so z mano tudi učenci,« pravi Katja Cuderman, učiteljica na Osnovni šoli Stražišče, ki živi svoj poklic v pravem pomenu besede. Njen vsakdan oblikujejo učenci. Tudi takrat, ko ni z njimi v učilnici. »Grem na potovanje, pa v šolo prinesem puščavski pesek ali značilno sadje. Grem na morje in naberem školjke, iz katerih nato ustvarjamo. Slišim dobro skladbo in že nastane koreografija za v razred.«
Je učiteljica, ki navdušuje. Navdušuje svoje učence s svojo pozitivno energijo, zagnanostjo, navdušuje z novimi idejami, načini poučevanja in tehnikami, ki otrokom ostanejo zapečateni v spominih. Je učiteljica, ki vidi preko meja klasičnega pouka in sedečega učenja za šolsko klopjo. Nenazadnje navdušujejo tudi njene optimistične zgodbe. Polna veselja nad uspehom svojih učencev, tako Katja pripoveduje o zgodbi učenke: »Deklica, ki ni bila ravno ljubiteljica matematike, saj ji je povzročala nič koliko težav, je med spraševanjem za oceno zmrznila. Pravilno ni izračunala treh od štirih računov. Pričakovala sem, da bo vsaj lažja dva primera uspešno rešila. Ker ji ni šlo, sem ji svetovala, naj obuje čevlje in gre trikrat okoli šole ter se nadiha. Ko je prišla nazaj pred tablo, je računanje steklo. Pravilno je izračunala nadaljnjih pet primerov.« Tako kot to deklica in številne druge učence, ki so bili s strani Katje slišani in razumljeni, je na drugi strani tudi učiteljico dogodek zaznamoval na poseben način in ji dal priznanje, da dela dobro ko prisluhne in razume svoje učence.
Katjina učilnica ne pozna klasične šolske razporeditve miz. Učilnica je polna barv, glasbil, plakatov in ljubezni. V razredu imajo različne kotičke, kot na primer glasbeni kotiček, kjer so učencem na voljo vsa glasbila, kar jih premore šola, vključno s harmoniko, klavirjem, kitaro in cajonom. Učenci svojo kreativnost razvijajo in se umirijo v ustvarjalnem kotičku. Učilnica nudi tudi bralni kotiček s kavčem, kjer otroci berejo, na voljo pa sta jim tudi gledališki in igralni kotiček. Tudi frizerska kotička za dekleta in visoke grede, kjer skupaj z učenci gojijo zelenjavo, nikakor ne gre spregledati.
Razvija kolektivno moč. Vsi za enega, eden za vse. Med njenimi uspešnimi in novimi praksami je tutorstvo, ki ga je uvedla v razredu. A ne tutorstvo s strani učiteljice. Uvedla je tutorstvo, kjer uspešnejši otroci pomagajo šibkejšim in obojestransko zadovoljstvo je zagotovljeno. Uspešnejši otroci se počutijo koristne, motivirane, manj uspešni pa prebrodijo težave.
Z veseljem in radovednostjo sprejema nove izzive, prakse in načine poučevanja. Otrokom približuje ljubezen do narave in pomen gibanja. Ko vremenske razmere dopuščajo, izvajajo pouk na prostem. Odpravijo se do bližnje brunarice ali vaškega potoka, tudi pod kozolcem šolske ure, kjer pozabijo na pravila sedenja, čisto lepo stečejo, pripoveduje Katja.
Nepopisno uživa v učiteljskem poklicu, ki ji, kot pravi, ponuja ogromno mero kreativnosti, jo nenehno ohranja živo in v kondiciji. Kot na primer matematika na rolerjih. Učenci med rolanjem računajo in račune postavljajo na ustrezne rezultate.
In kaj je plod vsega, kar učiteljica daje mladim? Srečanja z nasmejanimi bivšimi učenci, ki še po desetih in več letih pridejo v objem. »In prav to zavedanje in ti trenutki so neprecenljivi.«